Anul înscrierii 1999, COD 904
1. Biserica Intrarea în Biserica Maicii Domnului (Bârsana) cod LMI MM-II-m-A-04517 - album foto
2. Biserica Sfântul Nicolae (Budești) cod LMI MM-II-m-A-04530 - album foto
3. Biserica Sfânta Paraschiva (Desești) cod LMI MM-II-m-A-04566 - album foto
4. Biserica Nașterea Maicii Domnului (Ieud-Deal) cod LMI MM-II-a-A-04587 - album foto
5. Biserica Sfântul Arhanghel (Plopiș) cod LMI MM-II-m-A-04604 - album foto
6. Biserica Sfânta Paraschiva (Poienile Izei) cod LMI MM-II-m-A-04605 - album foto
7. Biserica Sfântul Arhanghel (Rogoz) cod LMI MM-II-m-A-04617 - album foto
8. Biserica Sfântul Arhanghel (Surdești) cod LMI MM-II-m-A-04769.01 - album foto
În Maramureş se află unele dintre cele mai reprezentative monumente ale arhitecturii de lemn din ţara noastră, adevărate capodopere ale genului, fiind fără îndoiala una din culmile artei de a construi în lemn de pe continentul nostru.
Numeroase biserici de lemn, ce sunt datate în secolele al XVII-lea şi al XVIII-lea, reprezintă, de fapt, tipuri arhitectonice mai vechi cu câteva secole. În mod frecvent, bisericile erau reclădite pe acelaşi loc unde mai fusese o biserică, iar reparaţiile şi restaurările se făceau treptat, prin înlocuirea unor grinzi sau a şindrilei, forma arhitectonica şi chiar unele detalii decorative păstrându-se aidoma.
Arhitectura Maramureşului a fost modelată firesc în lemnul pe care această regiune muntoasă, bogată în păduri şi râuri, îl oferă cu generozitate.
Din punct de vedere al planimetriei, la bisericile maramureşene se constată unitatea de concepţie, edificiile fiind ridicate pe sistemul de plan folosit de întreaga arhitectură medievală româneasca şi caracteristica cultului ortodox. Cele trei încăperi tradiţionale: absida altarului, naosul şi pronaosul se înşiruie pe axa est-vest, uneori având spre apus un pridvor deschis.
La prima vedere, bisericile Maramureşului impresionează prin dimensiunile lor neobişnuite construcţiilor de lemn, monumentalitatea ce o degaja, perfecţiunea proporţiilor alese, sobrietatea motivelor decorative.
Valoarea artistică a bisericilor de lemn consta în admirabilă proporţionare a volumelor, în armonia stabilită intre părţi şi întreg. Rezultate ale unei continuităţi milenare de practicare a artei construcţiilor din lemn, în care s-a operat o sinteză perfectă a materialului, formelor şi peisajului, aceste însuşiri conferă monumentelor religioase o unitate arhitectonică remarcabilă, în care ştiinţa folosirii spaţiului se manifestă în linii ce exprima totodată graţie şi putere, îndrăzneala şi măsura.
Decorul bisericilor de lemn maramureşene este menit să sublinieze trăsăturile esenţiale ale monumentului. Strâns legată de arhitectura monumentelor, de modul în care au fost concepute volumele, este sculptura, ce subliniază anumite elemente ale construcţiei. Tehnica şi ornamentica nu diferă de cea folosită la casele de lemn din această regiune. În special exteriorul este decorat cu sculptură şi crestături. Lipsa culorii este înlocuita aici de jocul umbrelor şi al luminii, ce face că suprafeţele să fie mai mişcate.
Considerate ca o realizare specifică, bisericile romaneşti fac parte din marea familie a arhitecturii de lemn europene, despre care Lucian Blaga scria că sunt printre cele mai preţioase şi mai fără de rezervă admirate produse ale geniului nostru popular.
Un număr de opt biserici, capodopere ale arhitecturii de lemn din Maramureş, au fost înscrise pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO, reprezentând simbolic sutele de monumente istorice din această categorie răspândite în toate regiunile României, fiind o remarcabilă contribuţie româneasca la tezaurul cultural al umanităţii.
Vizualizaţi Monumente UNESCO România pe o hartă mai mare
Ministerul Culturii, prin Unitatea de Management a Proiectului, în calitate de coordonator de reforme şi investiţii, anunţă publicarea în Monitorul Oficial al României nr. 1260/28.12.2022 a Metodologiei de intervenţie pentru…
Dimitrie Cantemir - Compozitorul - în viziunea lui Constantin Răileanu Anul cultural 2023 este dedicat celor două personalităţi remarcabile ale culturii române, cărturarului Dimitrie Cantemir şi compozitorului Ciprian Porumbescu. Cu…
Marca patrimoniului european, sesiunea 2022-2023: Extindem preselecţia naţională, prima etapă pentru acordarea acestei distincţiiInstitutul Naţional al Patrimoniului (INP) anunţă extinderea termenului limită de participare la preselecţia naţională pentru acordarea Mărcii…
Proiectul Art Nouveau 2 se încheie, rezultatele sale rămân - pentru o cunoaştere şi promovare îndelungată a acestui patrimoniu În perioada 5-7 decembrie 2022 a avut loc, la Belgrad, ultima…
Deschiderea oficială a conferinţei Inovaţie, abordări şi provocări în protejarea patrimoniului cultural din cadrul ediţiei 2022 a Sesiunii Anuale de Comunicări Ştiinţifice organizate de Institutul Naţional al Patrimoniului Institutul Naţional…
De Ziua naţională a României, 1 decembrie 2022, Comitetul Interguvernamental pentru Salvgardarea Patrimoniului Cultural Imaterial al UNESCO, reunit în cadrul celei de-a 17-a sesiuni (28 noiembrie - 3 decembrie) la…
Sesiunea anuală de comunicări ştiinţifice a Institutului Naţional al Patrimoniului 2022 - Eveniment Tradiţia Sesiunii anuale de comunicări ştiinţifice a Institutului Naţional al Patrimoniului continuă în 2022 sub titlul Inovaţie,abordări,…
Marca patrimoniului european, sesiunea 2022-2023: Extindem preselecţia naţională, prima etapă pentru acordarea acestei distincţii Institutul Naţional al Patrimoniului (INP) anunţă extinderea termenului limită de participare la preselecţia naţională pentru acordarea…
Institutul Naţional al Patrimoniului vă invită să participaţi cu oferta dumneavoastră la Procedura simplificată derulată în vederea atribuirii contractului de Lucrări de restaurare, consolidare şi punere în valoare a monumentului…
You have declined cookies. This decision can be reversed.
You have allowed cookies to be placed on your computer. This decision can be reversed.