Bibliograf IA (S)– Compartimentul biblioteci digitale Anunț public de scoatere la concurs a unui post contractual vacant
Anunțuri angajări active

Nr. înregistrare  ............/......................
 
Aprobat,
Manager interimar,

Valeria – Oana ZAHARIA
 
Bibliograf IA  (S)– Compartimentul biblioteci digitale
Anunț public de scoatere la concurs a unui post contractual vacant
 
Institutul Naţional al Patrimoniului (INP) este principala instituţie publică din România cu responsabilităţi în domeniul patrimoniului cultural. Institutul desfăşoară activităţi variate, de la identificare, cercetare şi evidenţă, la gestiune, conservare şi punere în valoare a patrimoniului, în toate formele sale de manifestare - imobil, mobil, imaterial sau digital.
 Institutul Naţional al Patrimoniului (INP) este direct subordonat Ministerului Culturii şi este finanţat de la bugetul de stat şi din fonduri proprii. Echipa INP este formată din peste o sută de persoane, distribuite în cele cinci direcţii de specialitate – direcția generală restaurare, pnrr, achiziții publice, direcția monumente istorice, direcția patrimoniu digital, direcția programe, metodologii, patrimoniu immaterial și fond documentar, direcția buget, financiar, contabilitate - şi în alte compartimente funcţionale. Personalul INP îşi desfăşoară activitatea în cele trei sedii din Bucureşti, dintre care două sunt monument istoric.
 
Institutul Național al Patrimoniului, organizează, în temeiul Legii nr. 53/2003-Codul Muncii, republicată, HG nr. 1336/2022 pentru aprobarea Regulamentului – cadru privind organizarea și dezvoltarea carierei personalului contractual din sectorul bugetar plătit din fonduri publice, a Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea unitară a personalului plătit din fonduri publice şi a OUG nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, coroborat cu Ordonanța de Urgență nr. 53/2024 privind măsuri referitoare la salarizarea personalului din unele sectoare de activitate bugetară, precum și reglementarea unor aspecte organizatorice, la sediul din str. Ienăchiță Văcărescu nr.16, sector 4, Bucureşti, concursul pentru ocuparea unui post contractual vacant de Bibliograf IA  (S) – Compartimentul biblioteci digitale, contract încheiat pentru perioadă nedeterminată, încadrat cu normă întreagă, după cum urmează:
 
A: CONDIȚII GENERALE DE PARTICIPARE (cf. HG. 1336/2022):
 
Poate ocupa un post vacant sau temporar vacant persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:
a) are cetăţenia română sau cetăţenia unui alt stat membru al Uniunii Europene, a unui stat parte la Acordul privind Spaţiul Economic European (SEE) sau cetăţenia Confederaţiei Elveţiene;
b) cunoaşte limba română, scris şi vorbit;
c) are capacitate de muncă în conformitate cu prevederile Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
d) are o stare de sănătate corespunzătoare postului pentru care candidează, atestată pe baza adeverinţei medicale eliberate de medicul de familie sau de unităţile sanitare abilitate;
e) îndeplineşte condiţiile de studii, de vechime în specialitate şi, după caz, alte condiţii specifice potrivit cerinţelor postului scos la concurs;
f) nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni contra securităţii naţionale, contra autorităţii, contra umanităţii, infracţiuni de corupţie sau de serviciu, infracţiuni de fals ori contra înfăptuirii justiţiei, infracţiuni săvârşite cu intenţie care ar face o persoană candidată la post incompatibilă cu exercitarea funcţiei contractuale pentru care candidează, cu excepţia situaţiei în care a intervenit reabilitarea;
g) nu execută o pedeapsă complementară prin care i-a fost interzisă exercitarea dreptului de a ocupa funcţia, de a exercita profesia sau meseria ori de a desfăşura activitatea de care s-a folosit pentru săvârşirea infracţiunii sau faţă de aceasta nu s-a luat măsura de siguranţă a interzicerii ocupării unei funcţii sau a exercitării unei profesii.
 
B. DOCUMENTE SOLICITATE (cf. HG. 1336/2022):
 
1. Pentru înscrierea la concurs candidaţii vor prezenta un dosar care va conţine următoarele documente:
a) formular de înscriere la concurs, conform modelului prevăzut la anexa nr. 1 la prezentul anunț, publicată la rubrica Tipizate (www.patrimoniu.ro);
b) copia actului de identitate sau orice alt document care atestă identitatea, potrivit legii, aflate în termen de valabilitate;
c) copia certificatului de căsătorie sau a altui document prin care s-a realizat schimbarea de nume, după caz;
d) copiile documentelor care atestă nivelul studiilor şi ale altor acte care atestă efectuarea unor specializări, precum şi copiile documentelor care atestă îndeplinirea condiţiilor specifice ale postului solicitate de autoritatea sau instituţia publică;
e) copia carnetului de muncă, a adeverinţei eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care să ateste vechimea în muncă şi în specialitatea studiilor solicitate pentru ocuparea postului; 
f) certificat de cazier judiciar sau, după caz, extrasul de pe cazierul judiciar;
g) adeverinţă medicală care să ateste starea de sănătate corespunzătoare, eliberată de către medicul de familie al candidatului sau de către unităţile sanitare abilitate cu cel mult 6 luni anterior derulării concursului;
i) curriculum vitae, model comun european.
2. Modelul orientativ al adeverinţei menţionate la alin. (1) lit. e) este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentul anunț, publicată la rubrica Tipizate.
3. Adeverinţa care atestă starea de sănătate conţine, în clar, numărul, data, numele emitentului şi calitatea acestuia, în formatul standard stabilit prin ordin al ministrului sănătăţii. Pentru candidaţii cu dizabilităţi, în situaţia solicitării de adaptare rezonabilă, adeverinţa care atestă starea de sănătate trebuie însoţită de copia certificatului de
încadrare într-un grad de handicap, emis în condiţiile legii.
4. Copiile de pe actele prevăzute la alin. (1) lit. b)-e), precum şi copia certificatului de încadrare într-un grad de handicap prevăzut la alin. (3) se prezintă însoţite de documentele originale, care se certifică cu menţiunea "conform cu originalul" de către secretarul comisiei de concurs.
5. Documentul prevăzut la alin. (1) lit. f) poate fi înlocuit cu o declaraţie pe propria răspundere privind antecedentele  penale. În acest caz, candidatul declarat admis la selecţia dosarelor şi care nu a solicitat expres la înscrierea la concurs preluarea informaţiilor privind antecedentele penale direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă cu eliberarea certificatelor de cazier judiciar are obligaţia de a complete dosarul de concurs cu originalul documentului prevăzut la alin. (1) lit. f), anterior datei de susţinere a probei scrise şi/sau probei practice. În situaţia în care candidatul solicită expres în formularul de înscriere la concurs preluarea informaţiilor direct de la autoritatea sau instituţia publică competentă cu eliberarea certificatelor de cazier judiciar, extrasul de pe cazierul judiciar se solicită de către autoritatea sau instituţia publică organizatoare a concursului, potrivit legii.
6. Dosarele de concurs se depun la compartimentul secretariat al Institutului sau pot fi transmise de candidaţi prin Poşta Română, serviciul de curierat rapid, poşta electronică la adresa de email secretariat@patrimoniu.ro, înăuntrul termenului de 10 zile lucrătoare de la data afișării anunțului pentru ocuparea unui post vacant, respectiv de 5 zile lucrătoare pentru ocuparea unui post temporar vacant.
7. În situaţia în care candidaţii transmit dosarele de concurs prin Poşta Română, serviciul de curierat rapid sau poşta electronică, candidaţii primesc codul unic de identificare la o adresă de email comunicată de către aceştia şi au obligaţia de a se prezenta la secretarul comisiei de concurs cu documentele prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) în original, pentru certificarea acestora, pe tot parcursul desfăşurării concursului, dar nu mai târziu de data şi ora organizării probei scrise/practice, după caz, sub sancţiunea neemiterii actului administrativ de angajare.
8. Transmiterea documentelor prin poşta electronică se realizează în format .pdf cu volum maxim de 1 MB, documentele fiind acceptate doar în formă lizibilă.
9. Nerespectarea prevederilor alin. (6) şi (8), după caz, conduce la respingerea candidatului.
10. Prin raportare la nevoile individuale, candidatul cu dizabilităţi poate înainta comisiei de concurs, în termen de 10 zile lucrătoare de la data afişării anunţului pentru ocuparea unui post vacant, respectiv de 5 zile lucrătoare pentru ocuparea unui post temporar vacant, propunerea sa privind instrumentele necesare pentru asigurarea accesibilităţii probelor de concurs.
 
C. CONDIŢII SPECIFICE POSTULUI:
 
1.     Studii: studii superioare de specialitate în domeniul științelor istorice, absolvite cu diplomă de licență și master;

2.     Limbi străine:
 | Limbă | Citit | Scris | Vorbit
 | Engleză | Mediu | Mediu | Mediu

3.     Cunoștințe tehnice de operare/programare pe calculator: Pachet Microsoft Office,  nivel avansat, cunoștințe de utilizare a bazelor de date, cunoștine de utilizare a programelor de bibliotecă digitală, cunoștințe avansate de utilizare  programelor de editare și procesare de imagini (în mod special suita Adobe) , cunoștințe avansate de utilizare a programelor de digitizare 3D, cunoștințe avansate de utilizare a programelor de modelare 3D.

4.        Abilități, calități și aptitudini necesare: capacitate de evaluare, analiză, sinteză, de lucru individual și în echipă, de lucru sub stres, de a transpune în practică cunoștințele dobândite, abilități de comunicare și de relaționare interpersonale, abilități de a lucra în situații bine definite și structurate în contextul unor echipe multidisciplinare, de a lucra în context multidisciplinar și intercultural, integritate, punctualitate, promptitudine, inițiativă, confidențialitate.

5.     Cerințe specifice:
 
a.      solide cunoștințe de specialitate în domeniul digităzării 2D (scanare și procesare), 
b.      solide cunoștințe de digitizare 3D prin fotogrametrie și lumină structurată;
c.      solide cunoștințe de modelare 3D, în special de cunoaștere a programelor Capture Reality și Blender;
d.      solide cunoștințe de specialitate despre tehnologiilor de realitate augmentată și realitate virtual, în special a programului Unreal Engine; 
e.      buna cunoaștere a legislației privitoare la protecția și evidența patrimoniului cultural din România;
f.       buna cunoaștere a preocupărilor Uniunii Europene pentru digitizarea patrimoniului cultural: strategii, recomandări, programe și legislație;
g.      cunoșterea regulilor de documentare și cercetare științifică;
h.      cunoașterea perioadelor istorice și arheologice și istorice din România;
i.       cunoașterea platformei Culturalia. Biblioteca digitală a României (culturalia.ro);
j.       cunoașterea platformei ProEuropeana.Biblioteca Digitală a Publicațiilor Culturale din România (biblioteca-digitală.ro);
k.      cunoașterea platformei Europeana, biblioteca digitală europeană (europeana.eu);
l.       cunoașterea platformei Bunuri Mobile Clasate îb Patrimoniul Cultural (clasate.cimec.ro);
m.    cunoașterea platformei Repertoriul Arheologic Național (ran.cimec.ro);
n.     cunoașterea platformei Cronica Cercetărilor Arheologice din România (cronica.cimec.ro);
o.     competențe în culegerea, clasificarea și interpretarea informațiilor în vederea pregătirii rapoartelor;
p.     documentarea și analizarea datelor și informațiilor în scopul reutilizării lor;
q.     nu este luat în evidența sistemului public de pensii din România;
r.      capacitate de organizare și planificare;
s.     capacitate de asumare de responsabilități;
t.      disponibilitate pentru lucru în program prelungit în anumite condiții;
u.     disponibilitate pentru deplasări în interes de serviciu în țară.
 
DESCRIEREA SARCINILOR CE REVIN POSTULUI:

Ocupantul postului vacantabil de Bibliograf IA (S) are, în principal, următoarele sarcini și atribuții unice în conformitate cu prevederile Art.IV din OUG 9/2025 pentru reglementarea unor măsuri referitoare la unele proiecte de extindere şi schimbare a destinaţiei, conversia sau modernizarea reţelelor de transport şi distribuţie a gazelor naturale, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 1.261/2024 privind aprobarea finanţării din Fondul pentru mediu a proiectelor de extindere şi schimbare a destinaţiei, conversia sau modernizarea reţelelor de transport şi distribuţie a gazelor, care modifică și completează articolul 38 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, precum și în baza OUG 12/2025 privind acordarea unui sprijin financiar pentru unele categorii de pensionari în anul 2025, precum şi pentru completarea unor acte normative, aspecte asupra cărora ne asumăm întreaga responsabilitate:
 
a.      realizează activități de digitizare 3D ale unor bunuri d epatrimoniu mobil și imobil prin scanare cu lumină structurată și fotogrametrie și procesare a datelor rezultate pentru realizarea de modele 3D;
b.     realizează modele 3D de bunuri de patrimoniu mobil și imobil folosind imagini 2D;
c.      realizează proiecte VR și AR cu scopul promovării și punerii în valoare a bunurilor de patrimoniu mobil și imobil;
d.     identifică diverse resurse culturale (documente, publicații, imagini) pe care le digitizează, cataloghează și publică online prin diversele platforme administrate de Direcția Patrimoniu Digital din INP;
e.      dezvoltă și actualizează metodologii, norme, proceduri, vocabulare controlate și alte instrumente documentare digitală a patrimoniului cultural imobil și mobil;
f.       diseminează informații privind patrimoniul cultural imobil;
g.      realizează cercetări bibliografice;
h.     asistă utilizatorii la formularea interogărilor în bazele de date;
i.       se documentează permanent în domeniul său de specialitate;
j.       participă la proiecte de cercetare și proiecte interdisciplinare;
k.     propune proiecte și teme noi - dezvoltări ale celor curente;
l.       participă la manifestări științifice și culturale;
m.   realizează studii istorice și realizează cercetări pe diverse subiecte și teme privitoare la patrimoniul cultural;
n.     asigură managementul și coordonarea altor activități din domeniul de competență;
o.     îndeplinește orice alte atribuții în domeniul de competență, date de superiorii ierarhici.
 
E.TEMATICA ȘI BIBLIOGRAFIE:
 
1.         Atribuțiile Institutului Național al Patrimoniului și funcționarea Direcției Patrimoniu Digital:
-           Regulament de organizare și funcționare al Institutului Național al Patrimoniului 12.02.2025;
-           Hotărâre nr. 593 din 8 iunie 2011 privind organizarea și funcționarea Institutului Național al Patrimoniului (*republicată*);
2.        Legislația privind evidența, protejarea și conservarea patrimoniului cultural:
-           Legea nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural național mobil (actualizată în 2014);
-         Ordonanța nr. 43/2000 privind protecția patrimoniului arheologic și declararea unor situri arheologice ca zone de interes național – republicată
-        Legea nr. 422 din 18 iulie 2001 privind protejarea monumentelor istorice;
-        Convenția cadru  Consiliului Europei privind valoarea patrimoniului cultural pentru societate (Convenția De La Faro);
-        Hotărârea de guvern nr. 1676 din 10.12.2008 privind aprobarea Programului național pentru digitizarea resurselor culturale naționale și crearea Bibliotecii Digitale a României;
3.     Standarde de documentare, catalogare și digitalizare a patrimoniului cultural:
-        Irina Oberländer-Târnoveanu, Dan Matei, Standarde și recomandări în documentarea bunurilor culturale, București;
-        The Getty Research Institute, Getty Vocabularies, https://www.getty.edu/research/tools/vocabularie; 
-        Ghid de digitizare – Pilonul tematic “Biblioteci” – versiunea 01/30.10.2009;
-        Europeana Publishing Guide;
-        Europeana publishing framework content;
-        Ghidul Digitalizării - Repere Informative Ale Transformării Digitale A Serviciilor Publice (https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.mcid.gov.ro/wp-content/uploads/2024/07/20240702_Ghidul_Digitalizarii.pdf&ved=2ahUKEwiN4YqKj-SOAxVjB9sEHXNnAroQFnoECB0QAQ&usg=AOvVaw2TkyUcyp2Z1gh03SIB0xu0); 
4. Inițiative și preocupări europene:
-    Recomandarea Comisiei Europene privind un spațiu european comun de date pentru       patrimoniul cultural (https://eur-lex.europa.eu/eli/reco/2021/1970/oj/eng);
-    Politica Uniunii Europene pentru patrimoniu Cultural                   (https://culture.ec.europa.eu/cultural-heritage/eu-policy-for-cultural-                  heritage?utm_source=chatgpt.com); 
-    Strategia europeană pentru date
       (https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/strategy-data); 
-    Cloud-ul pentru patrimoniu cultural 
      (https://research-and-innovation.ec.europa.eu/research-area/social-sciences-and-   humanities/cultural-heritage-and-cultural-and-creative-industries-ccis/cultural      heritage-cloud_en);     
5. Literatură de specialitate:
-    Dascălu, Mihai (coordonator), Șandric, Bogdan (coordonator), Heritage in the digital          era: cases and best practices from Romania, 2021, București, 
      (https://biblioteca-digitala.ro/?volum=14907-heritage-in-the-digital-era-cases-and-         best-practices-from-romania--2021);
6. Scanare și digitizare 3D:
-    Svetlana Golubeva, How to make 3D models (https://www.artec3d.com/learning- center/how-make-3d-models-new);
-    Kanyanta Mubanga, What is photogrammetry? (https://www.artec3d.com/learning- center/what-is-photogrammetry);
-    Jacek Kesik , Kamil Zyła , Jerzy Montusiewicz, Marek Miłosz, Calin Neamtu and Marta         Juszczyk, 3Methodical Approach to 3D Scanning of Heritage Objects Being under
      Continuous Display. Appl. Sci. 2023,13, 441. https://doi.org/10.3390/app13010441;
-    Francesca Condorelli, Sara Morena, Integration of 3D modelling with photogrammetry           applied on historical images for cultural heritage, VITRUVIO - International Journal of          Architectural Technology and Sustainability, https://doi.org/10.4995/vitruvio-        ijats.2023.18831; 
-    Eureka3D, 3D Digitisation Guidelines:Steps to Success. A guide based on the EU           VIGIE2020/654 Study on quality in 3D digitisation of tangible cultural heritage, 2024
7. Soft-uri și soluții:
-    Blender (https://docs.blender.org/manual/en/latest) 
-    Adobe (https://helpx.adobe.com/substance-3d.html) 
-    Realitate augmentată și virtuală (https://www.artstation.com/learning) 
-    Unreal Engine (https://dev.epicgames.com/documentation/en-us/unreal-                  engine/unreal-engine-5-6-documentation) 
 
Notă: Candidații vor avea în vedere forma actelor normative în vigoare la data publicării anunțului referitor la concurs.
 
F.LOCUL, DATA ȘI ORA DESFĂȘURĂRII CONCURSULUI
 
Concursul pentru ocuparea postului de Bibliograf IA(S) în cadrul Compartimentului biblioteci digitaleva avea loc în perioada 15.09.2025 – 14.10.2025.
Depunerea dosarelor în vederea înscrierii la concurs se realizează până la data de 26.09.2025, ora 10.00, la sediul Institutului Național al Patrimoniului: Str. Ienăchiță Văcărescu nr. 16, sector 4, Bucureşti (în incintă, etaj 1, Secretariat), din cadrul Compartimentului Resurse Umane, persoana de contact este dna. Lidia Gabriela Negrea, tel:0213366073
Rezultatele selectării dosarelor de înscriere se afișează la sediul Institutului și pe pagina de internet a acestuia (www.patrimoniu. ro) cel târziu la data de 30.09.2025, ora 10.00.
Candidații nemultumiți de rezultatele selecției dosarelor de înscriere pot depune contestație cel târziu la data de 01.10.2025, ora 10.00.
Rezultatele contestațiilor se afișează la sediul și pe pagina de internet a INP (www.patrimoniu.ro) cel târziu la data de 02.10.2025, ora 10.00.
 
CALENDARUL CONCURSULUI:

Concursul va consta într-o probă scrisă şi interviu.
1. Proba scrisă, ce va consta în redactarea unei lucrări, pe baza bibliografiei date și se va desfăşura în data de 03.10.2025, ora 10.00 (fără a se depăşi durata maxim admisă de 3 ore) la sediul INP din Str. Ienăchiță Văcărescu nr. 16, sector 4, Bucureşti (etaj 1, Bibliotecă).
Rezultatele probei scrise se afișează la sediul și pe pagina de internet a INP (www.patrimoniu.ro) cel târziu la data de 06.10.2025, ora 10.00.
Candidații nemulțumiți pot depune contestație cel târziu la data de 07.10.2025, ora  10.00.
Rezultatele contestațiilor depuse se afișează la sediul și pe pagina de internet a INP (www.patrimoniu. ro) cel târziu la data de 08.10.2025, ora 10.00.
2. Interviul se se va desfăşura în data 09.10.2025, ora 10.00, la sediul INP din Str. Ienăchiță Văcărescu nr. 16, sector 4, Bucureşti ( etaj 1, Bibliotecă);
Rezultatele interviului se afișează la sediul și pe pagina de internet a INP (www.patrimoniu.ro) cel târziu la data de 10.10.2025, ora 10.00.
Candidații nemulțumiți pot depune contestație cel târziu la data de 13.10.2025, ora 10.00.
Rezultatele contestațiilor depuse se afișează la sediul și pe pagina de internet a INP (www.patrimoniu.ro) cel târziu la data de 14.10.2025, ora 10.00.
 Rezultatul final al concursului se afișează la sediu și pe pagina de internet a INP (www.patrimoniu.ro), cel târziu la data de 14.10.2025, ora 12.00.
 
Pentru postul de Bibliograf IA (S), salariul variază între 6345 lei brut pentru vechime minimă și  7902 lei brut pentru vechime maximă, la care se adaugă un spor în cuantum de 300 lei brut pentru condiții de muncă periculoase și vătămătoare, precum și o indemnizație de hrană în cuantum de 347 lei lunar.
Situl web al institutului este: www.patrimoniu.ro

Întocmit, 
Director patrimoniu digital
Bogdan ȘANDRIC